Tuesday, November 20, 2018

Establishing a partnership to set up a Youth Guarantee scheme in the Lazio Region (Italy)

Questa azione punta a facilitare il passaggio dalla scuola al lavoro e ad incrementare l’occupazione giovanile, attraverso il potenziamento dell’orientamento ai diplomati. Migliorerà la capacità di networking di attori rilevanti e stakeholder nella Regione Lazio, al fine di rafforzare l’attività di orientamento e promuovere contatti più stretti con i datori di lavoro ed i mercati del lavoro, in particolare nei settori dell’artigianato, del turismo e del manifatturiero.

Attività principali: • Saranno selezionate scuole secondarie e aziende pilota nella Regione Lazio per partecipare al piano di prova • Saranno effettuate all’interno delle scuole attività di informazione e sensibilizzazione sui servizi disponibili proposti dai partner, tra cui consulenza sul lavoro, formazione, apprendistato, servizi di collocamento e di lavoro autonomo e opportunità di lavoro • Saranno offerti agli studenti servizi ad hoc (consulenza su specifiche opportunità di apprendistato, programmi di lavoro autonomo e moduli di formazione imprenditoriale correlati, posizionamento all’interno del network di partnership delle imprese e dei centri di informazione) • Saranno forniti da istituti di formazione specializzati dei partner moduli di formazione sulle competenze più richieste nel settore specifico, profili professionali, modelli di imprenditorialità • Sarà realizzata un’implementazione dei “Career Days” e dei “Practical Workshops” con la partecipazione delle scuole pilota, dei partner e del loro network di imprese • Sarà affettuata una valutazione dei risultati del progetto per garantire la sostenibilità futura del sistema proposto • Saranno elaborati dei risultati analitici e metodologici al fine di identificare le lacune ed i collegamenti mancanti e di assicurare la trasferibilità del progetto in altre regioni • Sarà organizzato un seminario finale per condividere le conclusioni ed i risultati del progetto

This action aims to facilitate transition from school to work and to increase youth employment, by strengthening job orientation in high school graduates.It will improve the networking capacity of relevant actors and stakeholders in the Region Lazio, in order to strengthen job orientation in high school graduates and to promote closer contacts with employers and the local labour markets, particularly in the handicraft, tourism and manufacturing sectors.Main activities:•Pilot secondary schools and firms will be selected in the Lazio Region to participate in the test scheme(s).•Information and awareness raising activities on the available services proposed by the partners will be carried out within the schools, including job counseling, training, apprenticeship, placement and self-employment services and job opportunities.•Individualized ad-hoc services will be offered to the students (job counseling on specific apprenticeship opportunities, self-employment schemes and related entrepreneurship training modules, placement within – inter alia – the partnership’s network of enterprises and labour market information centers).•Training modules will be provided by the partners’ specialized training institutes on most required skills in the area/sector, professional profiles, entrepreneurship models.•Implementation of 2 “Career Days” and “Practical Workshops” within firms will be organized with the participation of the pilot schools, partners and their network of enterprises.•An evaluation of the project’s results will be carried out to ensure the future sustainability of the proposed scheme(s).•Analytical and methodological findings will be elaborated, aiming at identifying the gaps and missing links, and at ensuring the transferability of the scheme(s) in other regions.•A final seminar will be organized to share and disseminate the project findings and results.

Tags: , , , , , ,